Hva gjør du når fremgangen stopper opp?

Om du har hatt et konkret mål en eller annen gang så har du nok følt på det. Du har vært i flytsonen siden du startet din ferd mot det store målet du har satt deg. Forferdet har du sett på baderomsvekten som ikke har rørt seg en millimeter og de magiske 140 kiloene på benkpressen rikker seg aldri fra brystbenet der du spreller febrilsk med kremen av kremen som spottere bak deg.

Plateau. Det suger.

Plateau/Platå: En periode hvor det ikke skjer store endringer.

(1)

Perioder der progresjon uteblir kan være tøft. Det er lett å bli rådvill, samtidig frustrert. Vi alle har vært der, en eller annen gang.

Har du noen gang tenkt over hvordan du responderer på et platå?

Platå: Ikke utelukkende negativt

Det å stå på stedet hvil kan føles meningsløst. Hva om vi kan vinkle situasjonen annerledes? Hva om vi heller ser på det som en mulighet for å teste hvor bærekraftig din tilnærming er?

For mennesker som jobber mot å forandre sin livsstil og leve en sunnere hverdag er platå en kritisk fase. Platå er vedlikeholdspraksis. Nå får du virkelig se om skuten tåler enn trøkk. Eller to. Er det Titanic som vil utfolde seg, eller er det skuta til Kaptein Sabeltann i full fremdrift?

Det er eksamen i «hvor bærekraftig er nettopp dette?». Et platå kan omdøpes til vedlikehold. Det er ingen skam i å vedlikeholde det du har oppnådd. I enkelte tilfeller er det smart. Når vi vet at en stor prosentandel av personer som går ned i vekt, ender opp med å gå opp det samme og gjerne litt til, så er det å vedlikeholde en ny kroppsvekt en solid målsetning i seg selv for mange. Spesielt når en vet at en beskjeden vektnedgang på 3-5% bedrer blodprofil og blodsukkerkontroll hos overvektige (2).

Platå gir rom for å tenke

Platå gir deg også muligheten til å se tilbake på hvor du har vært tidlegere, og hvor du er i dag. Det er lett å se seg blind mot målet du har satt deg, men i løpet av alle desse ukene har du også tatt store klyv fra der du begynte reisen.

Det er lov til å være stolt over hva en har fått til og jobben som har blitt gjort. Gi deg selv litt ros!

platå gir rom for handling

Platå kan være et klart tegn på at noe må gjøres:

  • Du har gått ned 10kg og du ligger ikke lenger i et kaloriunderskudd. Du må gjere et par endringer i kaloriinntaket for å forsette vektnedgangen.
  • Du har økt 20kg i benkpress og du har blitt vesentlig bedre trent. Du trenger å gjøre noen endringer i programmeringen for å komme deg til et nytt nivå.

Platå kan også være et klart tegn at du har forbedringspotensiale på grunnleggende områder:

  • Du har sovet dårlig i det siste.
  • Du stresser mye.
  • Du har ikke hatt spist i henhold til målsetning.
  • Du har ikke hatt den innsatsen som kreves av deg for målet ditt.
  • Du har ikke holdt deg til planen.
  • Du har ingen plan i utgangspunktet!

oppsumering

  1. Platå er ikke utelukkende negativt.
  2. Det kan være med på å omjustere målsetninger og prioriteringer.
  3. Du lærer deg verdien av å være tolmodig
  4. Mestringsfølelsen blir ekstra stor når du først kommer deg forbi kneika.
  5. Du får med deg nyttige erfaringer på veien.
  6. Når det stopper opp, alltid se over de grunnleggende faktorene først. Det kan hende det løsner om du gjør de grunnleggende tingene riktig.

Kjelder:
1. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/plateau
2. Jensen MD, Ryan DH, Apovian CM, et al. 2013 AHA/ACC/TOS guideline for the management of overweight and obesity in adults: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines and the Obesity Society. Circulation. Jun 2014; 129(25 Suppl 2):S102–38. doi:10.1161/01.cir.0000437739.71477.ee


Legg inn en kommentar